Pålegg om utbedring av vann og avløp
Som huseier er du selv ansvarlig for vann- og avløpsledningene mellom det kommunale avløpsnettet og din eiendom. Det betyr at du både har ansvar for nødvendig vedlikehold og eventuell utskifting av avløpsløsning ved behov.
Har du en trykkavløpsløsning levert av oss kan du inngå en 5-årig kontrollavtale for sikker drift.
Kommunen har som forurensningsmyndighet ansvar for å følge opp at avløp ikke ledes ut i naturen urenset. Dersom du ikke har en godkjent eller dokumentert avløpsløsning kan kommunen kreve utbedring. Noen kommuner har etablert egne tilskuddsordninger for dette, men som hovedregel er det du selv som må ta regningen.
Du vil så tilfelle motta «pålegg om utbedring» sammen med en frist for når arbeidet skal være sluttført. Hvor lang tid du har på deg kan variere fra kommune til kommune, men er ofte rundt to år.
Mottatt pålegg om utbedring av din vann og avløpsløsning? Ta kontakt med oss for ytterligere informasjon og bistand.